DEFINSI & SKOP
-Pengajian berkenaan asal-usul serta perubahan dalam tingkah laku pergerakan sepanjang hayat.-Merangkumi pengajian pengaruh biologi (warisan) dan pengaruh persekitaran terhadap tingkah laku motor
daripada bayi sehingga tua.
-Melibatkan kefahaman bagaimana tingkah laku motor dipengaruhi oleh integrasi antara faktor psikologi ,
sosiologi,kognitif,biologi dan mekanik.
PERKEMBANGAN SEJARAH
> Berasal dari psikologi perkembangan manusia.> Gallahue dan ozman (2002):Sejarah perkembangan motor melalui tiga fasa perkembangan :
i)Fasakematangan (1928 - 1946 )
ii)Fasa normatif (1946 - 1970 an)
iii)Fasa proses (1980 an sehingga kini )
Fasa perkembangan motor.
*Gallahue membangunkan model hourglass untuk memerangkan proses perkembangan motor.
- proses berterusan .
- dari masa konsepsi sehingga akhir hayat .
-Kandungan terdiri dari sumber ;gen dan persekitaran.
- peringkat refleksi ( utero - 1 tahun ) dan pergerakan ridimentari ( lahir sehingga 2 tahun ) ditentukan
melalui gen.
- Urutan pergerakan samatetapi kadar perkembangan berbeza.
* Perbezaan berlaku sepanjang hayat.
> penguasaan kemahiran motor oleh dipertingkatkan melalui latihan,galakan dan pembelajaran dalam
persekitaran yang sesuai.
> Dipengaruhi oleh bentuk dan keperluan gerak kerja.
* Fasa pergerakan asas (2 - 7 tahun ) : berlari ,melompat , menangkap dan menendang.
> 3 peringkat : awal, elememtari dan matang
> Galakan dan pengajaran serta banyak peluang untuk berlatih amat penting sepanjang peringkat tersebut.
* Fasa penguasaan pergerakan khas ( 7- 10 tahun )
- dipengaruhi oleh penguasaan kemahiran asas yang matang : peningkatan bentuk pergerakan ,lebih tepat
dan lebih terkawal daripada kemahiran motor asas.
- Kemahiran khas digunakan seharian ,dalam aktiviti rekreasi dan sukan.
KEMAHIRAN MOTOR ASAS
<< Penting untuk kejayaan dalam permainan ,sukan, tarian dan aktiviti kecergasan.<<< Dikategorikan pada kemahiran - lokomotor pergerakan yang mengerakkan badan melalui ruang.
- nyah lokomotor atau pergerakan aksis > pergerakan setempat di
atas suatu dasar sokongan yang stabil.
- kemahiran manipulatif > kemahiran yang digunakan dengan peralatan
PERKEMBANGAN KEMAHIRAN MOTOR ASAS
-lemah dalam integrasi antara ruang dan masa.
-turutan bahgian badan yang tidak sempurna.
- kurang rotasi badan.
-sukar mengikut rentak.
-kurang koordinasi.
* PERINGKAT PERTENGAHAN : 3 atau 4 tahun.
> lebih berkoordinasi dan kawalan pergerakan antara masa dan ruang.
> pergerakan masih tersekat atau melampau dan kurang menggunakan prinsip mekaniks.
* PERINGKAT MATANG : 5 atau 6 tahun
< lebih cekap .
< lebih koordinasi .
< lebih kawalan .
< susut pergerakan lebih besar .
< lebih menyesuaikan pergerakan pada keadaan persekitaran.
No comments:
Post a Comment